Hogyan éljünk, étkezzünk alkatunknak megfelelően?

2021.05.02

A táplálkozás tudománya


A mai táplálkozástan szerint az egészséges táplálkozás azt jelenti, hogy annyi energiát juttatunk a szervezetbe, amennyire valójában szüksége van.

Ez tápanyagok megoszlásának kiegyensúlyozott arányával érhető el. Az energiaszükséglet 12-15%-át fehérjéből, 30%-át zsírból, 55-58%-át szénhidrátból fedezzük.

Mitől függ, hogy naponta mennyi táplálékra van szükségünk? Függ az egyén nemétől, életkorától, aktuális testtömegétől, fizikai tevékenységétől, sportolási szokásaitól.

Az egészséges táplálkozás nagy részét, a gabonafélék alkotják, majd zöldség-főzelék-gyümölcs.

Kis mértékben hús-tejfélék, és minimális értékben a zsírok és a cukor.

Ez az látásmód picit leegyszerűsíti az embert és annak működését.


Az AYUR-VEDA rendszere


Nézzük a keleti tudományokat. Én az ayurvéda követője vagyok.

Ayur =élet, veda =tudománya

Három fő kozmikus erő:

  1. prána- élet, lélegzet, életerő,energia (levegő)

  2. fény- (tűz)

  3. összetartás alapelve- szeretet (víz)

Ezeket az energiákat rendezi az ayurvéda 3 alkatba dósába.

Ezek határozzák meg szellemi, testi működésünket.



Prakruti= egyéni alkat

Ez a felépítés végigkíséri az egyént egész életén át, megváltoztathatatlan, genetikus.

A külső elemek változása, környezeti változások befolyásolják a testbéli folyamatokat. Ez a belső és külső elemek kölcsönhatása kíséri végig életünket, s a vata-pitta-kapha elvei írányítják.

Az egyén egészsége, teljessége az elemek egyensúlyban tartásával befolyásolható, vagyis diétával és életmódbeli változtatással, ellensúlyozhatóak a külső környezeti hatások.

Vikruti= jelen állapot

Személyiségtípusunkat a három dosha aránya határozza meg, ha pedig felborul a doshák egyensúlya, ami előfordulhat a stressztől, lelki traumáktól, akkor válunk fogékonnyá a betegségekre, amit vikruti állapotnak neveznek.

Vata - test üreges részei

Pitta- tűz, víz, vagy az olaj, sav

Kapha- víz, föld,

A testnedvek: levegő, tűz,víz elemei. Ezek határozzák meg az élettani folyamatokat a testben. Ezek egyensúlyának zavara okozza a betegségeket.


Az alkatokat harmonizáló ételeket az ayurvéda fül alatt megtaláljátok.


Nézzük meg az egyes alkatok jellemzőit


A vata: 

  • A levegős. Mozgató erő. Ő működteti a másik két dósát. 
  • Száraz, könnyű, hideg, szeles, izgága.

A pitta: 

  • a Tűz elem. Emésztő, epe. Ő felel az anyagcsere folyamatért. Az étel és szellemi táplálék megemésztéséért. 
  • Tüzes, enyhén olajos, éles, meleg, szúrós szagú, mozgékony. 
  • Ő az emésztés,hőháztartás, látás, éhség- és szomjúságérzetet, bőr csillogása és színe, a test puhaságát adja. 

A kapha: 

  • az Összetartó erő. Flegmatikus, nyálka, váladék. ő képezi a test tömegét. 
  • Ide tartoznak az olyan érzelmek, mint a szeretet, szerénység, állhatatosság, megbocsátás. 
  • Nedves, hideg, nehéz, tompa, ragacsos, kemény, szilárd. 
  • Összetartja és síkosítja az ízületeket. A türelem megtestesítője. :-D



Az alkatok székhelyei és túlműködésük tünetei



Vata székhelye: vastagbél, combok, csípő, csontok, fülek, kezek (vastagbél-bélgáz)

Vata túlsúly: fogyás, erőtlenség, fázékonyság, reszketés. Székrekedés, felfúvódás, álmatlanság, lehangoltság. összefüggéstelen beszéd, szédülés. 


Pitta székhelye: vékonybél, gyomor, izzadságmirigyek, vér, nyirokrendszer, látószervek (vékonybél, máj-epe és savak).

Pitta túlsúly: sárgás széklet, vizelet, bőr és szem fehérje, alvási nehézségek, égető érzés, reflux, éhség, és szomjúság. 


Kapha székhelye: gyomor, mellkas, torok, fej, hasnyálmirigy, nyirokrendszer, zsírszövet, orr, nyelv. ( gyomor és tüdő-nyálka).

Kapha túlsúly: emésztési tűz hiánya, hányinger, közöny, nehézkesség, sápadtság, meghűlés, túlalvás, nehéz légzés. 


Amennyiben ezek közül valamelyik tünettel többször találkozunk, valószínűleg az adott dósha túlműködéséről beszélünk. Ilyenkor az adott doshát harmonizáló étkezést javaslom.

Ezek természetesen általános megközelítések, amelyek nem egyenértékűek az állapotfelméréssel. 



Ízek és szervek- érzelmek


édes: károsítja a lépet, hasnyálmirigyet Érzelme: szeretet--ragaszkodást hoz létre

sós: károsítja a veséket- mohóság

csípős: kiszárítja a tüdőt- gyűlölet

savanyú: károsítja a májat- irigység

keserű: szívre van rossz hatással- fájdalom

fanyar: a vastagbélre- félelem

Így hiába használunk megfelelő gyógynövényeket, ízeket, ha az elme változatlan marad.




Mennyit együnk és milyen mozgásformát válasszunk magunknak?


  • Az ayurvéda szerint 2 tenyérnyi a gyomor tartalma, ennek ⅔ legyen étel és folyadék ⅓ levegő, maradjon üresen.
  • Az étel megrágása nagyon fontos, hiszen az emésztés a szájban kezdődik. A gyomor nem képes táplálékot őrölni, ott tovább folytatódik az emésztés.
  • Az egészség fenntartása érdekében, fontos, hogy alkatunknak megfelelő ételeket, italokat fogyasszunk, illetve a megfelelő életmódot mozgásformát válasszuk magunknak.



A mozgás fontossága


Mozgás=ÉLET


Mivel a mai ember a nap szinte 24 órájában ül vagy fekszik, teljes mozgáshiányos állapotban él.

A mozgás az egészség szempontjából kiemelkedően fontos.

Mivel nincs meg a megfelelő mozgás, sokkal kevesebb energiára (táplálék által bevitt) van szüksége a testnek. Ez azonban ez nem így van. Az emberek keveset vagy semmit mozognak és sokkal többet esznek, mint kellene.

Stressz kortizol szintet emeli, ami fokozza az inzulintermelését, és növeli az éhségérzetet. Igazi ördögi kör alakul ki.


És te mit csinálsz?

  • Eszel. 

Mit eszel? 

Szénhidrátot, ami nyugtatja az idegrendszert.

Ha nem mozogsz, az anyagcsere lelassul, a szénhidrát, nem képes beépülni. Zsír és víz formájában továbbra is testünk részét képezi majd.

A nőknél ez a hormonális zsír csökkenti a progeszteron szintet. A férfiaknál a tesztoszteron szintet. Az ösztrogénszint növekszik, ezáltal a test is kezd átalakulni, deformálódni.

Mozgás fontossága nemcsak a kalóriadeficit és hormonális emésztőrendszer helyes működése miatt fontosak, hanem az immunrendszer helyes működése végett is.

Nem kell rögtön beleállni egy erős kardió edzésbe, kezdjük egy gyors sétával például. Napi 10 000 lépés minimum, legyen először egy 50 % teljesítmény, és ezt fokozatosan növeljük. Tehát fokozatosan növeld az időt és a gyorsaságot is. Akinek van pulzusmérő órája, az lője be a zsírégető tartományára, ez sokat segít, annak aki szeretne súlyt veszíteni.



Milyen mozgásformát válaszunk?


Most már biztos tudjátok, hogy mivel nem vagyunk egyformák, ezért nemcsak az ételek, életmód, de a helyes mozgás kiválasztása is nagyon fontos ahhoz, hogy a testi-lelki harmóniát megtartsuk vagy elérjük.

Nézzük a jegyeket egyenként!

Vata: levegős jegy, hajlamos a túlmozgásra, túlpörgésre. Ez fokozza az adott dósát és hosszú távon kilengést okoz.

Számára előnyös mozgásformák: Jóga vagy Pilates, séta a szabadban, ami az idegrendszert nyugtatja, a tánc, ami a test és lélek harmóniáját teremti meg, és amiben a Vata kiélheti művészi hajlamait és kreativitását.


Pitta: közepes izomzattal rendelkezik és tüzes típus. Ezt a hőt, tüzet valahogy le kell vezetni.

Számára előnyös mozgásformák: csapatsportok, súlyemelés, futás.


Kapha: erős testalkat, fejlett izomzat, de lomha. Neki van nagy szüksége, hogy mozgásba hozzuk. 

Számára előnyös mozgásformák: kardió: gyors séta-lassú légzés kombinációja, súlyemelés.